Néhány gondolat a dzsihádról
A közhiedelemmel ellentétben a dzsihád egyáltalán nem azonos a szent háborúval. A dzsihádot nyugaton fordítják általában szent háborúnak, ami egyrészt az arab nyelvtudás hiányát mutatja, másrészt a középkori keresztes hadjáratok elnevezéséből fakad. A szent háború egyszer sincs megemlítve a Koránban. Ez a kifejezés először 1095-ben jelent meg, mikor II. Orbán pápa felhívást intézett a keresztények felé, a muszlimok elleni hadviselésre a Szent Föld „felszabadításáért”, azaz a szent háború fogalmát épphogy a pápa találta ki és a történelemben ekkor kezdődtek a keresztes hadjáratok.
A háborút az arab nyelvben egyébként a harb, a fegyveres küzdelmet pedig a kitál szavakkal jelölik. Az iszlám jogban a háborút sosem nevezik szentnek, esetleg igazságosnak, jogosnak tartják abban az esetben, ha önvédelemről vagy szabadságharcról van szó. A következőkben a dzsihád jelentését, és különböző aspektusait vesszük szemügyre.